fbpx

Keuzelijst in Excel

Het kan soms vlotter werken zijn in Excel als je cellen correct kan laten invullen door een keuzelijst te gebruiken met de toegestane waarden. Met vervolgkeuzelijsten kunnen personen een item kiezen uit een lijst die je aangemaakt hebt.

  1. Typ ergens jouw brongegevens (mag op een ander werkblad zijn in jouw Excel-bestand).
  2. Selecteer nu de cel waar de keuzelijst moet komen.
  3. Ga naar het tabblad “Gegevens” en klik op “Gegevensvalidatie” onder de groep “Hulpmiddelen voor gegevens”.
  4. Onder het tabblad “Instellingen” kies je voor “Lijst” onder “Toestaan”.
  5. Bij “Bron” selecteer je het bereik met jouw brongegevens.
    Als de cel leeg mag blijven, schakel je het selectievakje in naast “Lege cellen negeren”.
    Schakel zeker het selectievakje “Vervolgkeuzelijst in cel” in.
  6. Het tabbald “Invoerbericht” en “Foutmelding” mag je aanvullen.
    “Invoerbericht”: om de gebruikers een melding te geven met uitleg over de keuzelijst.
    “Foutmelding”: een bepaalde foutmelding laten verschijnen als de gebruiker een verkeerde waarde ingeeft.
  7. Klik op “Ok”.

De gebruiker kan nu enkel waarden kiezen uit de keuzelijst waardoor de cel dus correct ingevuld zal worden.

Tip: Indien de brongegevens een dynamische tabel zijn, dan zal het bereik van de keuzelijst automatisch aangevuld worden indien de brongegevens uitgebreid worden.

Meer ontdekken:

Mails differentiëren mbv opmaak

Standaard krijgen ongelezen mails een blauwe markering. Maar weet je dat je dit eigenlijk volledig kan aanpassen aan jouw persoonlijke opmaaknoden? Je

Op twee plaatsen werken in Word

Je kan een Word-document splitsen in twee deelvensters zodat je twee verschillende gedeelten van een document tegelijk kan bekijken of bewerken. Dit